متولد ۶۵

مشخصات
کارگردان: 
ژانر: 
زمان: 
۹۰دقیقه
کشور سازنده: 
خلاصه داستان: 

داستان دختر و پسر جوانی را روایت می‌کند که با رویای پولدار شدن، خود را در شخصیت‌های مختلف اجتماعی جا می‌زنند و از این طریق می‌خواهند به خواسته‌های خود برسند! آنها به‌ طور اتفاقی به عنوان خریدار به ساختمانی مراجعه می‌کنند، ولی در ادامه با حقایقی رو به رو می‌شوند...

امتیاز داوران: 
بدون رای
امتیاز کاربران: 
بدون رای
یادداشت

مجید توکلی در دومین ساخته‌اش با نمایش خوش‌باشی و گرفتاری زوجی خیابانی، فیلمی سرگرم‌کننده به روی پرده آورده. متولد۶۵ کوشیده بدون بهره‌گیری از نمادهای دینی، به ارزش‌های اخلاقی و آثارش بپردازد. آنچنان‌که می‌بینیم با نمایش بی‌صداقتی به نتایج و عقوبتش رسیده. گرچه با قرارگیری در دوری باطل، شک و بی‌اعتمادی را ماحصل این امر می‌نماید. فیلم هرچند واقعیت‌های موجود را در خلال اختلاف نسلی و طبقاتی هدف گرفته، با تعریف خوشبختی در مادیات و تجمل و خرید کاذب، آن هم برای کسانی که نسبتی با امور معنوی ندارند، رَویه‌ای مصرف‌گرایانه دارد. موضوع آشنایی‌های خیابانی که با هجو و لهو می‌خواهد به ازدواج بینجامد، قصۀ مکرر امروزهاست که در فیلم نمایشی بارز دارد. با این تفاوت که این زوج نجابتی دارند و حاضر به انجام هر خلافی نیستند؛ یعنی دروغ آری، دزدی نه! البته که این نیز تزلزلی اخلاقی است، و بسامد کمی در جامعه ندارد. القا یا، در حالتی خوش‌بینانه، نمایش ناامیدی از تشکیل و بقای زندگی مشترک نسل جوان‌تر در فیلم مشهود است، و این ثبات و همراهی متقابل در نسل بزرگ‌تر ماناتر. اما این نسل بزرگ‌تر، با همۀ داشته‌ها و آلاف و الوفش، سرِ خروج از کشور دارد و واقعاً به هم‌نسلانش تعمیم‌پذیر نیست. با تمام این نگاه‌های محتوایی، جنبۀ سرگرمی متولد۶۵ بر پیام‌های آشکار و نهانش می‌چربد.

متولد۶۵ جذاب است. چون داستانی جلورونده و بازیگرانی با بازی روان و معمول دارد. این ایدۀ پیش‌برندۀ فیلم متأثر از واقعیت‌های متضاد امروز جامعه است. در چنین فیلمنامه‌ای شخصیت‌ها در موقعیت‌های پر تنش قرار می‌گیرند و به تعلیق و کشش داستان می‌افزایند. طنزهای کلامی و موقعیتی هم به تازگی و جذابیت فیلم کمک کرده. عمده‌ترین ضعف فیلمنامه مربوط به بخشی است که شخصیت‌ها در پردۀ میانی فیلم از حالت فعال خارج می‌شوند و کمترین تلاش را برای رهایی از مخمصه به کار می‌بندند. گویی منتظرند تا در پردۀ پایانی فیلمنامه‌نویس به کمک آنها بیاید! رعایت اصل تمرکز، کمینه‌گرایی، پرهیز از پراکنده‌گویی و وارد کردن پیرنگ‌های فرعی به اصل قصه، نیز بازیگردانی مناسب، از ویژگی‌های مثبت این فیلم به حساب می‌آید که توانسته پیام فیلم را هنرمندانه بیان کند.

 

نمایش بیشتر
امتیاز امتیاز بدهید
نقد کامل
نقد کاربران (۰)
تصاویر مرتبط (۷)
فیلم های مرتبط (۰)